Вулканічна активність змінила атмосферу екзопланети Gliese 1132b

Використовуючи космічний телескоп Хаббл, астрономи виявили свідчення вулканічної активності, що реформує атмосферу Gliese 1132b, скелястої екзопланети, схожої на Землю за розміром і щільністю.

Зірка Gliese 1132 - червоний карлик, розташований на відстані 39,3 світлових років у сузір'ї Вітрила.

Інакше відома як GJ 1132, зірка в п'ять разів менше нашого світила, набагато холодніше і слабше Сонця, випромінюючи всього лише 1/200-у частину світу.

Біля неї знаходиться принаймні одна планета - Gliese 1132b, яка була нещодавно відкрита за допомогою обсерваторії MEarth-South Observatory.

Інопланетний світ приблизно в 1,2 рази більше Землі, а його маса в 1,6 рази більше маси Землі.

Він обертається навколо своєї зірки-господаря кожні 1,6 дня на відстані 2,25 мільйона кілометрів. У результаті планета нагрівається до температури близько 232 градусів за Цельсієм.

Gliese 1132b, мабуть, зародилася як суб-Нептунова планета з товстим шаром атмосфери.

Почавши з радіусу, що в кілька разів перевищує радіус Землі, планета швидко втратила свою первинну водневу і гелієву атмосферу через інтенсивне випромінювання від її гарячої молодої зірки. За короткий проміжок часу вона перетворилася на голе ядро розміром з Землю.

Нові спостереження Хаббла виявили вторинну атмосферу, яка замінила першу атмосферу Gliese 1132b. Вона багата воднем, ціаністим воднем, метаном і аміаком, а також має вуглеводневий серпанок.

Астрономи припускають, що водень з початкової атмосфери був поглинений розплавленою магматичною мантією планети і тепер повільно вивільняється вулканізмом, утворюючи нову атмосферу.

Ця друга атмосфера, яка продовжує витікати в космос, постійно поповнюється з резервуара водню в магмі мантії.

«Ця друга атмосфера виходить від поверхні і внутрішньої частини планети, і тому вона є вікном в геологію іншого світу», - сказав Пол Ріммер, астроном з Кембриджського університету.

«Спочатку ми думали, що ці сильно опромінювані планети будуть досить нудними, тому що ми вважали, що вони втратили свою атмосферу», - говорить доктор Раїсса Естрела, астроном з Лабораторії реактивного руху НАСА. «Але ми подивилися на існуючі спостереження цієї планети з Хабблом і зрозуміли, що там є атмосфера».

Gliese 1132b, швидше за все, приливно-відливна, а це означає, що вона має постійну денну і нічну сторони, подібно до того, як Місяць прив'язаний до Землі.

Питання в тому, що утримує мантію досить гарячою, щоб залишатися рідкою і підтримувати вулканізм? «Ця система особлива, тому що у неї є можливість для досить великого приливного нагріву», - кажуть вчені.

Дослідники вважають, що кора Gliese 1132b надзвичайно тонка, можливо, всього в сотні метрів товщиною. Цього занадто мало, щоб підтримувати щось схоже на вулканічні гори.

Його плоска поверхня може також тріснути, як яєчна шкаралупа, при приливному вигині. Через такі тріщини можуть виділятися водень та інші гази.

Це означає, що якщо астрономи використовують майбутній космічний телескоп Джеймса Вебба для спостереження цієї планети, є ймовірність, що вони побачать не спектр атмосфери, а швидше спектр поверхні.

Стаття про результати буде опублікована в Astronomical Journal.

COM_SPPAGEBUILDER_NO_ITEMS_FOUND