Гаряча десятка: нові види, які потрясли вчених у 2012 році

23 травня, в день народження Карла Ліннея, завдяки якому все живе на планеті має латинські назви, вчені Арізонського університету представили список найбільш незвичайних нових видів.

Фахівці Інституту дослідження нових видів при Арізонському університеті (США) вже вшосте складають рейтинг найвидатніших відкриттів. При відборі автори рейтингу керувалися критеріями винятковості і незвичності.

Вибрати 10 самих-самих з близько 18 тисяч нових видів, описаних вченими по всьому світу за минулий рік, завдання не з легких. Серед переможців - найменша хребетна, комаха, відкрита завдяки інтернету, і хижа ліробідна губка.

"Зробити вибір між бактеріями, грибами, рослинами і тваринами важко. Це вимагає пошуку рівноваги між певними критеріями. Ми шукаємо організми з незвичайними функціями або розмірами і ті, що мешкають у важкодоступних місцях проживання. Також ми звертаємо увагу на організми, що мають велике значення для людини або є нашими найближчими родичами ", - прокоментував вибір вчених Антоніо Валдекасас, голова міжнародної комісії з відбору видатної десятки нових видів.

Очолює список мікроскопічна фіалка Viola lilliputana. Росте вона в одній-єдиній точці на земній кулі - у високогірних лугах в Андах, на території Перу. Інша унікальна риса «переможця» - крихітні розміри: надземна частина фіалки дорівнює приблизно 1 см, тому V. lilliputana відноситься до одних з найменших двудольних рослин. Цікаво, що зразки V. lilliputana вперше потрапили в руки вчених ще в 1960-ті, але тоді ні в кого не дійшли руки, щоб розібратися з цією крихтою, в результаті як новий вид ця фіалка описана тільки зараз.

На другому місці хижа губка Chondrocladia lyra, яка живе на глибині понад три тисячі метрів у північно-східній частині Тихого океану, неподалік від каліфорнійського узбережжя. Зовні C. lyra нагадує складну арфу (або ліру): на декількох горизонтальних променях (яких може бути від 2 до 6), що відходять від загального центру, сидять вертикальні відростки з набалдашниками, що нагадують струни. Вони збільшують площу поверхні губки, що дозволяє їй легше захоплювати видобуток, а харчується вона планктоном. Така розгалужена форма допомагає їй, не сходячи з місця, полювати на великому просторі.

Замикають трійку лідерів невеликі тропічні мавпи сімейства мавпових Cercopithecus lomamiensis. Місцевим жителям, які називають їх «лесула», на відміну від зоологів, ці примати добре відомі. Вперше мавпи були виявлені ще в 2007 році в будинку шкільного вчителя в одному з сіл басейну річки Ломамі Демократичної республіки Конго. Новий вид мавп - знахідка досить рідкісна. Це і забезпечило приматам місце в десятці самих-самих. Мавпи є об'єктом промислу місцевих мисливців, так що вчені серйозно побоюються, що ледь будучи виявленими, вони можуть зникнути з лиця землі.

На четвертому місці Sibon noalamina з сімейства Ужеобразних. Абсолютно нешкідлива для людини змія харчується равликами, але про всяк випадок зовні жахливо нагадує коралового аспіду. Вид теж знаходиться під загрозою знищення, так як живе в регіоні інтенсивного видобутку руди. Видова назва змії якраз застерігає проти зайвої активності промисловців: noalamina - це іспанська фраза No a la mina, яка англійською виглядає так: No to the mine, де mine - «копальня» або «шахта».

П'яте місце дісталося пліснявому грибку Ochroconis anomala. Зазвичай грибки цього роду живуть в ґрунті, де харчуються рослинними останками, але O. anomala вважав за краще оселитися на стінах печери Ласко у Франції, відомої як «Сикстинська капела» первісного живопису.

Шосте місце у найменшої хребетної тварини - жаби Paedophryne amanuensis з Папуа-Нової Гвінеї. Її довжина становить в середньому 7,7 мм. Для порівняння: довжина найбільшого хребетного, синього кита, - 25,8 м. Мешкають мікроквакші в лісовій підстилці.

На сьомій сходинці рейтингу новий вид вічнозеленого чагарнику з роду Євгена - Eugenia petrikensis. Це один із семи нових видів рослин, відкритих у прибережних лісах східного Мадагаскару. Новий вид потрапив у десятку, ймовірно, через незвичайний зовнішній вигляд - пурпурові квіти на тлі яскраво-зеленого листя роблять його вельми привабливим.

Восьма позиція у таракана Lucihormetica luckae з Еквадору. Вперше з цією комахою вчені зіткнулися ще 70 років тому, але як новий вид її описали тільки зараз. Цілком можливо, що цей тарган вже зник з лиця Землі, так як з 2010 року він не попадався в руки дослідників.

На дев'ятому місці вже знайома нашим читачам Semachrysa jade з Малайзії, яка була відкрита завдяки популярному фотосайту, де фотограф, який відобразив златоглазку, просив у користувачів допомоги у визначенні видової приналежності невідомої комахи.

І замикає десятку новий викопний вид комах: комарівка Juracimbrophlebia ginkgofolia, яку першовідкривачі ледь не переплутали з рослиною. Як і сучасні скорпіонниці, комарівки добували собі їжу, сидячи в засідці на нижньому боці листя дерева гінгко. Разом з ними комаху і було виявлено у відкладеннях, що відносяться до середини Юрського періоду. Її крила схожі на листя гінкго, що спочатку вчені саме листям їх і порахували. Це досить рідкісний випадок, коли комаха наслідує голосеменні рослини.

COM_SPPAGEBUILDER_NO_ITEMS_FOUND